Amaai, de Hollandsche Jongens spelen in de regen op het Circuit van Zolder (BE).

vrijdag 20 juni 2014

Na ons uitstapje naar het Duitse Oschersleben, en tussendoor de 501 KM voor Jarco, werden ONK race 8 en 9 verreden op het Belgischgeschikt voor  tweewielers, maar met haar bijzondere layout en hoogteverschillen is dit een welkome afwisseling in ons wedstrijd programma. Net als in Duitsland is ook hier een gemengd startveld van Duitsers, Belgen en Nederlanders. Het beloofd een vol programma te worden met verschillende raceklassen en zelfs sessies om vrij rijden voor de beginnende circuitrijder. Sessies waar ook Jarco aan deel nam in de snelste groep om extra meters te kunnen maken op zijn Ten Kate Honda. Helaas kon Rintje zijn BMW hier niet inzetten vanwege plaats tekort en moest het dus doen met de gereserveerde circuit tijd van de kwalificaties. Op het moment van aankomst hing er een dichte grijze wolken massa boven het gebied waar het circuit is gelegen en dit zou het hele evenement zo blijven. Lastige omstandigheden omdat er een constante dreiging van neervallend water was en dus een goede banden keuze van cruciaal belang is.

De kwalificaties kunnen als frustrerend worden omschreven. Helaas hadden de bandenkeuze voor beide rijders verkeerd uitgepakt en moest er tijdens de eerste kwalificatie gewisseld worden waardoor kostbare tijd verloren ging. Ze hebben nog een paar rondes op de klok kunnen zetten, maar wisten niet binnen de gestelde norm te komen om deel te kunnen nemen aan de wedstrijden. Het was nu zaak om in de tweede kwalificatie  op zijn minst de minimale tijd te noteren voor deelname. Een tijd die binnen 115% moet zijn van de snelst gereden rondetijd in het startveld. Ook nu waren er wisselende omstandigheden, maar de beide Hollandsche Jongens coureurs wisten zich natuurlijk wel te kwalificeren en hun plaats vast te stellen op de startgrid voor de wedstrijden. Een 20e tijd voor Jarco en een 28e tijd voor Rintje in dit internationaal gezelschap is echter niet om over naar huis te schrijven.

De wedstrijddag was qua weer niet anders als de kwalificaties. Wederom een constante dreiging van regen maakt het een gok op welke banden te starten. Een drogende baan met nog veel natte plekken en mogelijk een bui tijdens de race deed ons beslissen met regenbanden aan de start te verschijnen., zoals 95% van het veld. Zowel voor Jarco als Rintje bleek dit voor aanvang de juiste keuze, echter gedurende de race bleef de verwachte regen uit. Hierdoor werden de banden te heet met als gevolg grip verlies. De heren rijders hebben hun wedstrijd kunnen uitrijden, maar niet met het gewenste eindresultaat. Jarco sluit de race af op een 18e plaats en verbeterd zijn startpositie. Rintje hield stand op een 28e plaats. Respectievelijk een  6e  en 10e plaats in het nationale kampioenschap.

Voor race 2 waren de vooruitzichten wat vriendelijker. Een nagenoeg droog circuit en met een gunstig gezinde buienradar konden wij er vanuit gaan dat de race op slicks gestart kon worden. Ruim 30 kannonen zoeken hun weg door de eerste bocht. Zij doen hun uiterste best gedurende deze 10 ronden durende sprintrace de hoogst mogelijke positie te bemachtigen. Jarco bevindt zicht strijdend in het middenveld voor punten waar Rintje enigszins een eenzame wedstrijd rijdt. Tot 2 ronden voor de finish is het droog, tot plotseling een fikse regenbui die wederom roet in het eten gooit. De slickbanden hebben geen profiel om water af te voeren, en omdat de race als wet-race gestart is word er niet afgevlagd.  De monteurs kunnen niks meer doen en zijn nu overgeleverd aan het lef van de coureur om de motor aan de finish te brengen. Rintje had gelukkig voldoende afstand genomen van zijn achterliggende concurrenten, echter Jarco moest helaas wat plaatsen inleveren. Gereserveerd stuurde hij de Honda als 21e over de streep en deed Rintje dat, eveneens met gepaste snelheid, als 28e. Voor het nationale kampioenschap zijn dit een 12e plaats voor Rintje en een 9e voor Jarco.

Jarco:

"Uiteraard kunnen wij spreken van een teleurstellend weekend als het om de dagresultaten gaat. Helaas kunnen wij de weersomstandigheden niet beïnvloeden, maar die zijn voor alle teams hetzelfde. Onze monteurs hebben gewerkt als paarden en alles gedaan wat ze konden, maar ik kon niet snel genoeg vertrouwen vinden op deze baan in de natte omstandigheden. Dat is iets om aan te werken, en dat gaan we zeker doen. Voor het nationaal kampioenschap hebben wij toch goede zaken gedaan en weer aardig wat punten verzameld.  Ik sta nog steeds stevig 6e en Rintje 8e, door als team constant punten te blijven scoren. Dat is positief. De Ten Kate Honda is erg goed en de Dunlop banden geven ook in de regen wel het goede gevoel, maar bij mezelf moet de knop nog meer om. Ik kijk dan ook erg uit naar de laatste 3 weekenden op Assen, waar ik me thuis voel. Ik hoop op droog weer, dat hebben we nog amper gehad dit jaar! Ik wil het maximale uit mezelf en de Ten Kate Honda gaan halen."

Terugkijkend op weer een enerverend weekend maken wij ons op voor de Gamma Racing Day op 3 augustus TT circuit Assen. Het grootste auto en motorsport spektakel waar wij weer flink gaan uitpakken met onze VIP arrangementen. U kunt er natuurlijk bij zijn dit samen met ons te beleven. Meld je even per mail bij [email protected] voor alle informatie.