Raceverslag ONK Dutch Superbike Race 11 British Superbike

zaterdag 20 september 2014

British Superbike Weekend staat garant voor spektakel. Veel pk's en weinig electronica maken aantrekkelijke races, dus DHJ Racing was erg verheugd om tussen al dit geweld ook race 11 te mogen rijden voor het ONK.  Niet alleen op zondag, maar ook op zaterdag mochten we veel gasten ontvangen van onder andere Veldkamp Technische Service BV in Raalte en HaVe Verwarming. Omdat de eerste kwaliticatie al op vrijdag plaats vond werd de VIP tent al op donderdag opgebouwd. In samenwerking met Desemenzo, Hanos, Catunambu en Salgerij van Guilik werden zowel zaterdag als zondag heerlijke buffetten gepresenteerd aan onze gasten. Philip, Alex en Sanne van onze hospitalitycrew verzorgden de innerlijke mensen weer perfect.

Maar ook onze monteurs Sander, Cyriel en Sjoerd werkten hard aan hun eigen recept, met remblokken van Vekoma Frictie, benzine van Fieten Olie en banden van Dunlop werden de Ten Kate Honda van Jarco en de door Ahnendorp Tuning geprepareerde BMW van Rintje klaargestoomd voor de eerste training op vrijdag, rond het middaguur.

1e Kwalificatietraining

Een groot deelnemersveld van 35 coureurs ging enthousiast van start. Helaas bleek er al na 2 ronden een mechanisch probleem te zijn met de motor van Rintje. Na het neerzetten van een eerste rondje waarin Rintje het nog rustig aan deed, was de teleurstelling dan ook groot in het kamp van de Beer uit Lemmer. Na eerdere problemen met de BMW was het nu weer noodzakelijk om tijdens een raceweekend het blok te wisselen. En omdat de tijd uit de eerste training wellicht niet snel genoeg zou zijn om te kwalificeren, zorgde dit gelijk voor enige druk op de schouders van Rintje en zijn monteurs, die snel begonnen met het wisselen van het blok. Jarco kwam na de eerste sessie niet verder dan een 1:43,4 en een 11e plek. Wetende dat het tempo in de tweede kwalificatie omhoog zou moeten, was het team nog geenszins tevreden.

2e Kwalificatietraining

Na het wisselen van het Motorblok van Rintje ontvingen we op zaterdagochtend een hoop VIP-gasten, die allemaal kwamen zien hoe de heren het er vanaf zouden brengen. Rintje's motor was weer tip top, dankzij Sjoerd, Marcel en Robert en natuurlijk de hulp van Rintje zelf. Rintje bleef dan ook de volledige sessie op de baan om ritme op te toe en verbeterde zijn tijd naa r 1:46,5, meer zat er even niet in, maar toch een 29e startpositie. Jarco had samen met bandenman Sander en data-engineer Ron een plan gemaakt om de tijd aan te scherpen, door de training in enkele stukken te hakken en verschillende banden te proberen kwam Jarco tot een tijd van 1;42,5, in de laatse ronde van de training, goed voor een 14e plaats. Om aan te geven hoe dicht het veld bij elkaar zit, 0,4 tienden sneller, had 4 plaatsen gescheeld!

Race

Tussen het racegeweld van de Engelse klassen, circa 30.000 bezoekers over het gehele weekend en alle gasten die genoten van ons buffet en de DJ, was het voor het team fijn om zich voor de race even een half uur af te zonderen in het parc ferme. Het weer was goed, en de tribunes vol!Met Rintje op een 29e plaats en Jarco op een 14e ging het rode stoplicht uit en waren de heren goed weg…. Zoals altijd startte Jarco goed en wist heel lang de 14e plaats vast te houden, na en leuk gevecht met de Engelsman Booth probeerde Jarco Koen Zeelen in het vizier te krijgen maar kon de aansluiting niet meer vinden. Na enkele ronden merkt Jarco steeds minder grip te kunnen vinden en zag zijn rondetijden achteruit gaan. Booth, die voor het eerst in Assen reed kwam echter steeds meer in een ritme en ging juist steeds sneller rijden.

Jarco:

"Ik probeerde hem nog voor te blijven maar kon de deur net niet dicht houden in de laatste ronde. En in de GT een wanhoopspoging doen om een rijder die slechts eenmalig meedoet in te halen is gewoon niet slim, al druist het wel heel erg tegen mijn gevoel in, ik wil altijd knokken om een positie, maar ik merkte dat ik gewoon te weinig grip had en moest genoegen nemen met de punten voor de 10e plaats.

Rintje:

"Ik ben blij dat ik na de technische problemen op vrijdag wel weer wat ritme heb kunnen pakken en toch van de 29e naar de 23e plek kon opschuiven en mijn tijd kon verbeteren naar 1:45,9. Ik heb nog een beetje met enkele Zweedse gastrijders kunnen knokken, toch leuk dat die mannen hier komen rijden. Het was weer een geweldig weekend, met echte motorsport en veel gasten, daar doen we het voor!"

De laatste wedstrijd is op 12 oktober, ook daar kun je bij aanwezig zijn. Voor informatie over arrangementen: stuur een mail naar youandi@rintjeritsma.nl of vanbeekj@gmail.com.