Raceverslag OW Cup Race 1, NK Supercup 1000 Paasraces Assen

vrijdag 3 april 2015

Tijdens het afgelopen Paasweekend vonden op het TT Circuit is Assen de OW Cup Paasraces plaats. Aan de eerste race in het voor De Hollandsche Jongens nieuwe NK Supercup 1000 ging een lange winter vooraf. Coureur Rintje Ritsma meldde zich aan het begin van dit weekend met een fonkelnieuwe BMW S1000RR, die net op tijd klaar was voor het eerste weekend. Met veel inzet, en met behulp van monteurs Robert, Marcel, Sjoerd en Motorplaza Groningen werd in de week voorafgaand aan het eerste raceweekend hard gewerkt de motor in optimale conditie te krijgen voor het raceseizoen. De schaatskampioen uit Lemmer was dan ook erg gebrand om voor het eerst plaats te nemen achter de kuip van zijn nieuwe wapen, en te beginnen aan het zoeken van een goede set-up.

Ook voor teammaat Jarco Grotenhuis uit Luttenberg was de aanloop naar de eerste race geen makkelijke. Na de hele winter met zijn monteurs te hebben gewerkt aan het volledig restaureren van de teambus werd ook de Ten Kate Honda CBR1000RR door monteurs Ron, Sander en Cyriel volledig geprepareerd. Na een geslaagde teampresentatie en onthulling van de bus toog Jarco met zijn mannen naar Frankrijk.  Daar werd een voorjaarstest afgewerkt op het circuit van Val de Vienne, mede mogelijk gemaakt door bandenleverancier Dunlop en organisator TrackDays 4 All. Omdat deze training slechts enkele dagen plaatsvond voor de eerste race in Assen, reisde het team in de nieuwe touringcar rechtsstreeks door van Frankrijk naar Assen. Dat werd nog spannend, want tijdens de 3 daagse test maakte Jarco op dag 2 een flinke schuiver in de regen. Hoewel de beperkte schade aan Jarco's Honda door de monteurs snel hersteld was, had de pols van Jarco toch een flinke tik gekregen, die het bijna onmogelijk maakte langer als 4 ronden te rijden, omdat de pijn niet meer te harden was. Pijnstillers erin en op naar Assen dus….

Toch trof het voltallige team elkaar donderdagmiddag in Assen om gezamenlijk de DHJ-Racing hospitality op te bouwen. In samenwerking met Chef-Kok Martijn Bokkers, Slagerij van Guilik, bakker Desemenzo en Hanos, werd weer een voorraad van lekker eten en drinken aangelegd, om op zondag de vele gasten die zich hadden aangemeld te kunnen voorzien van zeer smakelijke hapjes en drankjes, zoals men dat inmiddels van ons mag verwachten.

Op vrijdag werden dan eindelijk De Hollandsche Jongens losgelaten op het TT Circuit op de Drentse hei.  Naarmate de dag verstreek verscheen er een steeds grotere glimlach op het gezicht van Rintje, die zichtbaar onder de indruk was van zijn BMW. Enthousiast werd er gewerkt aan het afstellen van de vering en andere zaken, om zich de motor steeds meer eigen te maken.

Jarco beleefde een moeilijke dag, met veel pijn, en reed korte sessies, om te proberen een goed tempo te vinden voor de kwalificaties op zondagochtend, en weer te wennen aan de hoge snelheid van het TT Circuit. Ook op zaterdag hadden de heren hier nog enkele sessies voor gepland. Het was erg koud op de baan, dus het vinden van de juiste combinatie in bandendruk, temperatuur en afstelling van de veren vergde de opperste concentratie van coureurs en monteurs. Maar er werd lekker gewerkt en met een goed gevoel begon men aan de kwalificaties op zondagochtend.

Terwijl de DHJ hospitality langzaam volstroomde met zeer enthousiaste gasten die ons soms de hemd van het lijf vroegen, werd begonnen aan de eerste kwalificatie. Jarco had moeite het juiste tempo te vinden en zat niet lekker in zijn vel, en kwam helaas niet verder dan een 8e plek. Rintje reed naar een 19e plaats. Hoewel de heren niet slecht presteerden vonden beiden dat er meer in zat, en maakte men zich op voor de tweede kwalificatiesessie.  Daarin behield Jarco met pijn en moeite plaats 8, en Rintje kwalificeerde zich als 24e in een mooi startveld van 30 deelnemers. In tegenstelling tot de ONK waarin we vorig jaar actief waren, zitten in de OW Cup een grote groep deelnemers vlak bij elkaar. Een klein foutje of even je dag niet hebben, betekent dus een aantal plaatsen verliezen op de startgrid. Close racing dus, dat belooft Wat voor de wedstrijd!

Toen het rode stoplicht uitging was Jarco goed weg, en ging als 6e de eerste bocht in, en kwam na 1 ronde als 8e over de streep… Die plaats wist Jarco goed vast te houden, maar verloor de aansluiting met de groep voor hem… Echter verbeet Jarco zich en begon aan het binnenhengelen van de man op de 7e plaats, Erwin Druiff, die in rondetijden wat omhoog ging. Helaas kon Jarco geen vuist maken en finishte door het uitvallen van een andere coureur als 7e. Vanwege het schrappen van een Deense rijder uit de uitslag sloot Jarco de eerste race af als 6e en hield de schade beperkt.

Rintje startte ook goed en raakte in gevecht met een oude bekende, Teus Oskam, ook op een BMW.  Waar Rintje vorig jaar veel races in niemandsland reed, moest Rintje nu knokken om elke positie. Na een gevecht van 10 ronden finishte Rintje achter Teus, met slechts 1 tiende verschil. Maar zijn rondetijdne op de nieuwe motor waren heel behoorlijk, en dat geeft goede moed voor de volgende race!

Die vindt plaats op 9 mei, wederom in Assen. Wil je daar bij zijn? Meld je dan voor tickets aan bij [email protected]. Een dagarrangement incl. eten en drinken kost per persoon € 25,- ex. BTW.

Jarco zal op 2 en 3 mei deelnemen aan de ONK Race in Hengelo (gld.) omdat we dit circuit en organisatie een warm hart toedragen. De Hollandsche Jongens zullen hier in een informele setting aanwezig zijn, maar jullie zijn niet minder welkom. Wil je in Hengelo langskomen, zoek ons dan op op de paddock! De koffie en pilsjes staan altijd klaar. We zien jullie graag!