British Superbike Weekend staat garant voor spektakel. Veel pk's
en weinig electronica maken aantrekkelijke races, dus DHJ Racing
was erg verheugd om tussen al dit geweld ook race 11 te mogen
rijden voor het ONK. Niet alleen op zondag, maar ook op
zaterdag mochten we veel gasten ontvangen van onder andere Veldkamp
Technische Service BV in Raalte en HaVe Verwarming. Omdat de eerste
kwaliticatie al op vrijdag plaats vond werd de VIP tent al op
donderdag opgebouwd. In samenwerking met Desemenzo, Hanos,
Catunambu en Salgerij van Guilik werden zowel zaterdag als zondag
heerlijke buffetten gepresenteerd aan onze gasten. Philip, Alex en
Sanne van onze hospitalitycrew verzorgden de innerlijke mensen weer
perfect.
Maar ook onze monteurs Sander, Cyriel en Sjoerd werkten hard aan
hun eigen recept, met remblokken van Vekoma Frictie, benzine van
Fieten Olie en banden van Dunlop werden de Ten Kate Honda van Jarco
en de door Ahnendorp Tuning geprepareerde BMW van Rintje
klaargestoomd voor de eerste training op vrijdag, rond het
middaguur.
1e Kwalificatietraining
Een groot deelnemersveld van 35 coureurs ging enthousiast van
start. Helaas bleek er al na 2 ronden een mechanisch probleem te
zijn met de motor van Rintje. Na het neerzetten van een eerste
rondje waarin Rintje het nog rustig aan deed, was de teleurstelling
dan ook groot in het kamp van de Beer uit Lemmer. Na eerdere
problemen met de BMW was het nu weer noodzakelijk om tijdens een
raceweekend het blok te wisselen. En omdat de tijd uit de eerste
training wellicht niet snel genoeg zou zijn om te kwalificeren,
zorgde dit gelijk voor enige druk op de schouders van Rintje en
zijn monteurs, die snel begonnen met het wisselen van het blok.
Jarco kwam na de eerste sessie niet verder dan een 1:43,4 en een
11e plek. Wetende dat het tempo in de tweede
kwalificatie omhoog zou moeten, was het team nog geenszins
tevreden.
2e Kwalificatietraining
Na het wisselen van het Motorblok van Rintje ontvingen we op
zaterdagochtend een hoop VIP-gasten, die allemaal kwamen zien hoe
de heren het er vanaf zouden brengen. Rintje's motor was weer tip
top, dankzij Sjoerd, Marcel en Robert en natuurlijk de hulp van
Rintje zelf. Rintje bleef dan ook de volledige sessie op de baan om
ritme op te toe en verbeterde zijn tijd naa r 1:46,5, meer zat er
even niet in, maar toch een 29e startpositie. Jarco had
samen met bandenman Sander en data-engineer Ron een plan gemaakt om
de tijd aan te scherpen, door de training in enkele stukken te
hakken en verschillende banden te proberen kwam Jarco tot een tijd
van 1;42,5, in de laatse ronde van de training, goed voor een
14e plaats. Om aan te geven hoe dicht het veld bij
elkaar zit, 0,4 tienden sneller, had 4 plaatsen gescheeld!
Race
Tussen het racegeweld van de Engelse klassen, circa 30.000
bezoekers over het gehele weekend en alle gasten die genoten van
ons buffet en de DJ, was het voor het team fijn om zich voor de
race even een half uur af te zonderen in het parc ferme. Het weer
was goed, en de tribunes vol!Met Rintje op een 29e
plaats en Jarco op een 14e ging het rode stoplicht uit
en waren de heren goed weg…. Zoals altijd startte Jarco goed en
wist heel lang de 14e plaats vast te houden, na en leuk
gevecht met de Engelsman Booth probeerde Jarco Koen Zeelen in het
vizier te krijgen maar kon de aansluiting niet meer vinden. Na
enkele ronden merkt Jarco steeds minder grip te kunnen vinden en
zag zijn rondetijden achteruit gaan. Booth, die voor het eerst in
Assen reed kwam echter steeds meer in een ritme en ging juist
steeds sneller rijden.
Jarco:
"Ik probeerde hem nog voor te blijven maar kon de deur net niet
dicht houden in de laatste ronde. En in de GT een wanhoopspoging
doen om een rijder die slechts eenmalig meedoet in te halen is
gewoon niet slim, al druist het wel heel erg tegen mijn gevoel in,
ik wil altijd knokken om een positie, maar ik merkte dat ik gewoon
te weinig grip had en moest genoegen nemen met de punten voor de
10e plaats.
Rintje:
"Ik ben blij dat ik na de technische problemen op vrijdag wel
weer wat ritme heb kunnen pakken en toch van de 29e naar
de 23e plek kon opschuiven en mijn tijd kon verbeteren
naar 1:45,9. Ik heb nog een beetje met enkele Zweedse gastrijders
kunnen knokken, toch leuk dat die mannen hier komen rijden. Het was
weer een geweldig weekend, met echte motorsport en veel gasten,
daar doen we het voor!"
De laatste wedstrijd is op 12 oktober, ook daar kun je bij
aanwezig zijn. Voor informatie over arrangementen: stuur een mail
naar [email protected]
of [email protected].