Tijdens het afgelopen Paasweekend vonden op het TT Circuit is
Assen de OW Cup Paasraces plaats. Aan de eerste race in het voor De
Hollandsche Jongens nieuwe NK Supercup 1000 ging een lange winter
vooraf. Coureur Rintje Ritsma meldde zich aan het begin van dit
weekend met een fonkelnieuwe BMW S1000RR, die net op tijd klaar was
voor het eerste weekend. Met veel inzet, en met behulp van monteurs
Robert, Marcel, Sjoerd en Motorplaza Groningen werd in de week
voorafgaand aan het eerste raceweekend hard gewerkt de motor in
optimale conditie te krijgen voor het raceseizoen. De
schaatskampioen uit Lemmer was dan ook erg gebrand om voor het
eerst plaats te nemen achter de kuip van zijn nieuwe wapen, en te
beginnen aan het zoeken van een goede set-up.
Ook voor teammaat Jarco Grotenhuis uit Luttenberg was de aanloop
naar de eerste race geen makkelijke. Na de hele winter met zijn
monteurs te hebben gewerkt aan het volledig restaureren van de
teambus werd ook de Ten Kate Honda CBR1000RR door monteurs Ron,
Sander en Cyriel volledig geprepareerd. Na een geslaagde
teampresentatie en onthulling van de bus toog Jarco met zijn mannen
naar Frankrijk. Daar werd een voorjaarstest afgewerkt op het
circuit van Val de Vienne, mede mogelijk gemaakt door
bandenleverancier Dunlop en organisator TrackDays 4 All. Omdat deze
training slechts enkele dagen plaatsvond voor de eerste race in
Assen, reisde het team in de nieuwe touringcar rechtsstreeks door
van Frankrijk naar Assen. Dat werd nog spannend, want tijdens de 3
daagse test maakte Jarco op dag 2 een flinke schuiver in de regen.
Hoewel de beperkte schade aan Jarco's Honda door de monteurs snel
hersteld was, had de pols van Jarco toch een flinke tik gekregen,
die het bijna onmogelijk maakte langer als 4 ronden te rijden,
omdat de pijn niet meer te harden was. Pijnstillers erin en op naar
Assen dus….
Toch trof het voltallige team elkaar donderdagmiddag in Assen om
gezamenlijk de DHJ-Racing hospitality op te bouwen. In samenwerking
met Chef-Kok Martijn Bokkers, Slagerij van Guilik, bakker Desemenzo
en Hanos, werd weer een voorraad van lekker eten en drinken
aangelegd, om op zondag de vele gasten die zich hadden aangemeld te
kunnen voorzien van zeer smakelijke hapjes en drankjes, zoals men
dat inmiddels van ons mag verwachten.
Op vrijdag werden dan eindelijk De Hollandsche Jongens
losgelaten op het TT Circuit op de Drentse hei. Naarmate de
dag verstreek verscheen er een steeds grotere glimlach op het
gezicht van Rintje, die zichtbaar onder de indruk was van zijn BMW.
Enthousiast werd er gewerkt aan het afstellen van de vering en
andere zaken, om zich de motor steeds meer eigen te maken.
Jarco beleefde een moeilijke dag, met veel pijn, en reed korte
sessies, om te proberen een goed tempo te vinden voor de
kwalificaties op zondagochtend, en weer te wennen aan de hoge
snelheid van het TT Circuit. Ook op zaterdag hadden de heren hier
nog enkele sessies voor gepland. Het was erg koud op de baan, dus
het vinden van de juiste combinatie in bandendruk, temperatuur en
afstelling van de veren vergde de opperste concentratie van
coureurs en monteurs. Maar er werd lekker gewerkt en met een goed
gevoel begon men aan de kwalificaties op zondagochtend.
Terwijl de DHJ hospitality langzaam volstroomde met zeer
enthousiaste gasten die ons soms de hemd van het lijf vroegen, werd
begonnen aan de eerste kwalificatie. Jarco had moeite het juiste
tempo te vinden en zat niet lekker in zijn vel, en kwam helaas niet
verder dan een 8e plek. Rintje reed naar een
19e plaats. Hoewel de heren niet slecht presteerden
vonden beiden dat er meer in zat, en maakte men zich op voor de
tweede kwalificatiesessie. Daarin behield Jarco met pijn en
moeite plaats 8, en Rintje kwalificeerde zich als 24e in
een mooi startveld van 30 deelnemers. In tegenstelling tot de ONK
waarin we vorig jaar actief waren, zitten in de OW Cup een grote
groep deelnemers vlak bij elkaar. Een klein foutje of even je dag
niet hebben, betekent dus een aantal plaatsen verliezen op de
startgrid. Close racing dus, dat belooft Wat voor de wedstrijd!
Toen het rode stoplicht uitging was Jarco goed weg, en ging als
6e de eerste bocht in, en kwam na 1 ronde als
8e over de streep… Die plaats wist Jarco goed vast te
houden, maar verloor de aansluiting met de groep voor hem… Echter
verbeet Jarco zich en begon aan het binnenhengelen van de man op de
7e plaats, Erwin Druiff, die in rondetijden wat omhoog
ging. Helaas kon Jarco geen vuist maken en finishte door het
uitvallen van een andere coureur als 7e. Vanwege het
schrappen van een Deense rijder uit de uitslag sloot Jarco de
eerste race af als 6e en hield de schade beperkt.
Rintje startte ook goed en raakte in gevecht met een oude
bekende, Teus Oskam, ook op een BMW. Waar Rintje vorig jaar
veel races in niemandsland reed, moest Rintje nu knokken om elke
positie. Na een gevecht van 10 ronden finishte Rintje achter Teus,
met slechts 1 tiende verschil. Maar zijn rondetijdne op de nieuwe
motor waren heel behoorlijk, en dat geeft goede moed voor de
volgende race!
Die vindt plaats op 9 mei, wederom in Assen. Wil je daar bij
zijn? Meld je dan voor tickets aan bij [email protected].
Een dagarrangement incl. eten en drinken kost per persoon € 25,-
ex. BTW.
Jarco zal op 2 en 3 mei deelnemen aan de ONK Race in Hengelo
(gld.) omdat we dit circuit en organisatie een warm hart toedragen.
De Hollandsche Jongens zullen hier in een informele setting
aanwezig zijn, maar jullie zijn niet minder welkom. Wil je in
Hengelo langskomen, zoek ons dan op op de paddock! De koffie en
pilsjes staan altijd klaar. We zien jullie graag!